1945 (fyra).


"det kändes som om mitt liv hade välts över ände genom den här plötsliga uppdelningen i "vanliga" människor på gatan och de här "hemliga" människorna, som få hade träffat eller talat med, men som många talade om med förakt, skratt, rädsla. jag såg människor som stirrade med ögon som liknade stormars ögon, här omgivna av virvlande osedda och ohörda krafter i egendomlig kontrast till stillheten. jag lärde känna mina medpatienter och lärde mig tycka om dem. jag var imponerad och nedstämd över deras - vår - förmåga att lära oss att åtlyda och ofta njuta av institutionslivets skrivna och oskrivna lagar, över den stolthet över de dagliga rutinerna som fanns hos patienter som hade varit på sjukhuset i många år. det fanns en personlig, geografisk, till och med språklig exklusivitet i det här samhället av dårar som ännu inte hade någon juridisk eller personlig yttre identitet - inga egna kläder, inga handväskor, plånböcker, ägodelar förutom en tillfällig säng med ett skåp att låsa bredvid och ett rum att sitta och stirra i som kallades dagrummet."

ur boken en ängel vid mitt bord av janet frame.
läs den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0