(psyk)vårdens bemötande borde stavas "kräks".

 
en timmes sömn. har legat i sängen i sådär drygt två timmar och snurrat runt under täcket. nu gav jag upp - gjorde koffeinfritt kaffe, på med elliphant och en menthol på balkongen.

i måndags när jag var hos skräddaren och hen inte brydde sig om att ge någon egentlig bedövning när hen sydde ett x antal sårskador - så fick jag liksom nog när jag väl kommit hem, landat, hittat fokus och tuggat stesolid. det var ju inte direkt första, eller sista, gången jag blivit behandlad så förnedrande. så idag ringde jag verksamhetschefen på hälsocentralen och framförde min kritik och ifrågasatte hur pass nyuppdaterade personalen på bygget var inom psykiatri och självskadebeteende. hen mm:ade och hm:ade lite och avslutade med att säga att jag anteckningar i din journal att du vill bli vänligt bemött. och jag min dummer som trodde att det ingick när en är en patient som faktiskt betalar för att få vård.
 
jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta härifrån. jag vill förändring - men behöver rikta orken åt ett annat håll. försöker tänka ut hur jag kan kombinera det här. funderar på att eventuellt kontakta lokaltidningen och be verksamhetschefen ställa upp i en intervju/debatt med mig.

kom gärna med tips och förslag (och lite pepp). jag vet att vi är flera som på ett eller annat vis kämpar oss blodiga för att förändra (psyk)vården och dess s.k. "behandling" och "vård".



edit: fick ett tips om inspektionen för vård och omsorg (ivo).

Kommentarer
Postat av: MissManic

http://www.socialstyrelsen.se/klagapavarden

2013-10-26 @ 03:59:13
URL: http://missmanic.se
Postat av: MissManic

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/hsan/vanliga-fragor-till-hsan

2013-10-26 @ 04:00:37
URL: http://missmanic.se
Postat av: Amanda

Fy faan. Jag är förstås partisk å medias vägnar men jag tycker faktiskt att det vore bra om du kontaktade lokaltidningen. Kanske inte för en debatt (det är ovanligt) men för att reportern ska ställa läkaren och hens chef mot väggen. Jag tror att tidningen kommer att vara intresserade av detta. Särskilt som det är ett systematiskt fel, fler har ju råkat ut för det på andra håll. Jag hejar på dig! Hör av dig om du behöver hjälp/stöd med det. Kram!

2013-10-26 @ 08:32:38
Postat av: Amanda

Fy faan. Jag är förstås partisk å medias vägnar men jag tycker faktiskt att det vore bra om du kontaktade lokaltidningen. Kanske inte för en debatt (det är ovanligt) men för att reportern ska ställa läkaren och hens chef mot väggen. Jag tror att tidningen kommer att vara intresserade av detta. Särskilt som det är ett systematiskt fel, fler har ju råkat ut för det på andra håll. Jag hejar på dig! Hör av dig om du behöver hjälp/stöd med det. Kram!

Svar: åh. tack. jag ska snickra ihop ett mail till redaktionen. skulle du vilja kolla utkastet innan jag skickar det? <3
Jackie

2013-10-26 @ 08:37:23
Postat av: Amanda

Absolut! Du kan maila på [email protected].

Svar: tack så hemskt mycket!
Jackie

2013-10-26 @ 15:52:34
Postat av: Ida


Jag stöttar dig till hundra. Jag hör av mig nästa gång jag är i hemmatrakterna. Har velat ta upp kommunikationsproblemet samt tillgängligheten till mottagningen länge. Det är alltid lättare att kämpa när man är fler.

Många hjärtekramar från mitt tillfälliga hem i Palestina

Svar: bra, då är vi fler! <3
ha det så fint i palestina! kärlek!
Jackie

2013-10-26 @ 23:41:33
Postat av: Nina

Man blir ju mörkrädd trots att jag redan känner till de faktum att bemötandet är som du skrev: kräks! Jag hjälper gärna till! Kram <3

Svar: ja - en blir chockad varje gång det sker. trots att en är van vid det här laget, tyvärr.
tack så mycket fina du <3
Jackie

2013-10-30 @ 16:45:47
URL: http://www.firellia1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0