jag vill inte ge upp min värld.


"jag vill inte ge upp min värld."
"du ska inte ge upp din värld, du ska bara få större kontroll", säger jonatan. "du kanske behövde rösterna då, men du kanske inte behöver dem längre."
"det är inte jag som bestämmer. de vill att jag ska byta kön. jag blir inte av med den tanken. det är samhället, de andra, som har bestämt vad jag har för kön. det är ingenting som är grundat i mig."
"frågan är om du skulle bli säkrare av det. jag tror inte det är lösningen", säger jonatan.
"det säger alla."
"först måste du låta eli komma i förgrunden. ju mer du gör det, desto säkrare tror jag du blir på vem du är och vad du har för behov."
"det går för snabbt allting. jag har börjat ifrågasätta rösterna och säga nej och tala om vad jag gör istället. vem jag pratar med och varför jag inte kan prata med dem."
"bra."
"men de tjatar när du gått istället. på natten när jag är ensam."
jonatan reser sig. "det är nog en lång resa."

ur en dåre fri av beate grimsrud. en fantastisk bok - jag kan inte sluta läsa.

Kommentarer
Postat av: Nina

Så bra skrivet. Det är så klockrent och jag känner förfärligt igen mig.

Den ska jag läsa!

2011-06-04 @ 19:27:44
URL: http://morbida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0